Heemkring   Stekene                

Stekene  Kemzeke   Koewacht KL-Sinaai  Hellestraat

 

Google
 

                                                                             

www.deuzie.be © Overname uit de tekst zijn toegestaan mits vermelding van Auteur en tijdschrift. Info: <lucdebrant@gmail.com>

 

 

20ste jaargang nr 1

2001

Vliegtuigcrash te Stekene op 9 oktober 1943

 

 

Albert Van Goethem

Albert Van Goethem, geboren in Stekene in 1932, bestudeert reeds geruime tijd de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en de toenmalige gebeurtenissen in onze gemeente. In d’EUZIE van 1994/1-2 publiceerde hij samen met Guy De Brant “De beschieting van Stekene op 13 september 1944” en in d’EUZIE van 1995/1 “De Slachtoffers van de 2de Wereldoorlog onder de inwoners van Stekene en Kemzeke”. In 1994 gaf hij de openingstoespraak in de raadzaal van het gemeentehuis ter gelegenheid van de opening van de tentoonstelling “De bevrijding” over de bevrijding van Stekene door de Poolse troepen in 1944.

 

 


O

p zaterdag negen oktober 1943, rond half een ‘s middags, kwam een brandend gevechtsvliegtuig uit de richting van Zelzate gevlogen. Het maakte een bocht boven Koewacht en vloog dan over de Kapellestraat terug naar het zuiden. De piloot wilde blijkbaar een noodlanding maken. Het vliegtuig vloog laag en moest proberen om zijn gevaarlijke lading kwijt te geraken. Het loste twee bommen die door hun ontploffing het vliegtuig beschadigden. Twee andere bommen ontploften niet omdat het vliegtuig op te geringe hoogte vloog.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De plaats van de crash

 

 

Het vliegtuig stortte neer in een zijwegel van de Kapellestraat (“den Diepen Wegel”, tegenover de Zwarte Heistraat; zie situeringsplan), op nog geen vijftig meter van de plaats waar een vogelvanger (afkomstig uit Beveren-Waas) met een net vogels zat te vangen. De man bleef ongedeerd.

Door de val spatte het vliegtuig uiteen en brandde volledig uit.

 

De omwonenden, waaronder de toen twaalfjarige ooggetuige Georges Van Hecke[i], liepen naar het brandend vliegtuig om hulp te bieden aan de slachtoffers. Georges zag een persoon in de cockpit, omringd door de vlammen, maar er kon geen hulp meer worden geboden. Door ontploffende munitie werd Roger Janssens[ii] aan het been geraakt.

 

Vliegtuigen van dezelfde gevechtsgroep cirkelden enkele keren boven het brandende toestel en verdwenen dan in de richting van het zuiden.


Duitse grenswachters van Koewacht en Stekene kwamen vlug ter plaatse en geboden de toeschouwers het terrein te verlaten.

 

Ooggetuige Paul Martens geeft uitleg aan Albert Van Goethem en John Buyse op de plaats waar het vliegtuig neerstortte.

- Foto Guy De Bran

 

 

 

 

 

 

 

 

Een tweede ooggetuige, de toen twintigjarige Paul Martens[iii], volgde het ganse gebeuren vanuit de Hamerstraat, waar hij bij zijn ouders woonde. Hij reed onmiddellijk met de fiets naar de Kapellestraat en kon de piloten nog in het brandende vliegtuig zien zitten. Hij werd tegengehouden door een Duitse grenswachter, en toen de munitie begon te ontploffen verwijderden zich de meeste aanwezigen.

Paul Martens is er vrijwel zeker van dat beide inzittenden onmiddellijk zijn overleden. Hij herinnert zich ook nog hoe om vijf uur ‘s namiddags de stoffelijke resten van de bemanning in kisten werden gelegd en met een vrachtwagen weggevoerd naar een onbekende bestemming.

De lokale bevolking heeft over de bemanning verder niets meer vernomen ...

 

De bemanning

 

Na tientallen jaren opzoekingen konden via aanwijzingen van Pierre Koreman[iv] uit Mortsel en informatie van het Koninklijk Luchtvaartmuseum[v] uit Hendon bij Londen verdere gegevens over de bemanning worden verzameld.

De slachtoffers waren Court en Sands van het 487ste Nieuw-Zeelandse Squadron (RAF).

Edgar William Peter Court was vluchtluitenant, met stamnummer 40993. Hij was 28 jaar oud en een zoon van Edgar Maurice en Leah Adlam Court uit Ropley in Hampshire, Engeland.

 

Jack Braithwaite Sands was vrijwilliger-reserveofficier, en eveneens vluchtluitenant, met stamnummer 63806. Op de website van de oorlogsgravencommissie van het Gemenebest[vi], zijn over hem geen verdere gegevens te vinden.

Ian Brodie, conservator van het Nieuw-Zeelands Gevechtspilotenmuseum in Wanaka, bevestigt dat Court en Sands geen Nieuw-Zeelanders waren. Omdat het pas de tweede operationele vlucht was van het squadron met een Mosquito, veronderstelt Ian Brodie dat het om een Engelse bemanning ging[vii].

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Graven van Court en Sands op het Schoonselhof

- Foto Albert Van Goethem

 

 

De stoffelijke overschotten van Court en Sands werden eerst begraven op het kerkhof van Borsbeek en nadien op de begraafplaats van het Schoonselhof in Antwerpen. Op de militaire sectie van de begraafplaats zijn bijna 1500 slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog begraven. Het graf van Court heeft als nummer IVa. B. 15 en dit van Sands het nummer IVa. B. 16[viii].


487ste Nieuw-Zeeland Squadron


Het kenteken van het 487ste NZ squadron

 

 

 

 

Het 487ste Nieuw-Zeelands Squadron werd gevormd op 15 augustus 1942 in Feltwell, Norfolk. Het was een Nieuw-Zeelands squadron dat onder Britse vlag vloog. Het zwaartepunt van hun aanvallen was gericht op Frank-rijk, Denemarken en vanaf juni 1944 op Duitsland. De aanvalsdoelen waren industriële gebouwen, militaire inrichtingen en gebouwen van de Gestapo[ix]. Het kenteken van het squadron is een tekoteko[x] met een bom, en onderaan, in het Maori[xi], het motto “Ki te mutunga”, wat betekent “Doorgaan tot het einde”.

 

 

 

 

 

 

 

Op 9 oktober 1943 nam het 487ste squadron deel aan een raid bij daglicht, vanuit de basis in Norfolk-Engeland, naar de vliegtuigmotorenfabriek van Woippy, ten noorden van Metz. Vier Mosquito's gingen tijdens deze aanval verloren door afweerkanonnen[xii].

De Havilland Mosquito

 

De in Stekene gecrashte Mosquito was van het type FB VI, een krachtige gevechtsbommenwerper, die in dienst werd genomen in het begin van 1943.

 

 

 

De Havilland Mosquito’s - type FB VI waren zwaar bewapend met vier 20mm-kanonnen in de romp en vier machinegeweren .30 in de neus. Ze laadden tot 900 kg bommen, en regelmatig namen ze raketten mee onder de vleugels.

 

 

 

 

De Havilland Mosquito, oorspronkelijk ontworpen als een bommenwerper, werd een van de beste gevechtsvliegtuigen. Het was een tweemotorig vliegtuig met een spanwijdte van 16,5 meter, gebouwd tussen 1939 en 1945. De gebruikte materialen waren grotendeels triplex en balsahout. Van de in totaal 7.781 gebouwde Mosquito’s werden er 6.710 afgeleverd gedurende de oorlog[xiii].

 

IJzeren kruis

 

Lange tijd stond op de plaats waar het vliegtuig neerstortte een ijzeren kruis, waarbij bloemen werden neergelegd. Dat kruis is ondertussen verdwenen, maar zal naar aanleiding van de publicatie van dit artikel worden herplaatst.

 

Met dank aan John Buyse

voor het vele opzoekingswerk.

   

 

 

Veel Stekenaren bewaren nog altijd een van de vele fijnzinnig versierde kruisjes die door een vaardige hand werden uitgesneden uit het plexiglas (9,4 mm dik) van de cockpit van het neergestorte vliegtuig.

- Foto Boudewijn Dhondt

   

 

 

 



 

 


  Probeer ook eens deze links:

http://1000aircraftphotos.com/MilitaryProp/978.htm 

http://www.raf.mod.uk/bombercommand/raids/ameins.html 

http://www.users.globalnet.co.uk/~dheb/2300/NZ/RNZDFAW.htm

http://www.military-art.com/ap005.htm

http://www.squadron.com/old/mosquitoafx/mosquitoafxreview.htm

http://www.daveswarbirds.com/glennill/images/mosquito.jpg

http://people.aero.und.edu/~draper/mosquito.jpg 

 



 

 

[i] Gebaseerd op verklaringen van ooggetuige Georges Van Hecke, landbouwer, geboren te Stekene in 1931 en wonende in de Bergstraat 27 te Stekene.

 

[ii] Roger Janssens, geboren te Stekene in 1925 en overleden in 1969.

 

[iii] Paul Martens, vlasbewerker, geboren te Stekene in 1923, wonende in de Hamerstraat 71 te Stekene.

 

[iv] Pierre Koreman, Saffierstraat 250 bus 3, 2640 Mortsel.

 

[v] Dank aan dhr Peter Elliot, Senior Keeper van het departement Research & Information Services van het Royal Air Force Museum te Henlon. E-mails dd 18.5.2000 en 22.6.2000.

 

[vi] Zie gegevens op het internetadres: http://yard.ccta.gov.uk/cwgc/register.nsf

 

[vii] E-mail van Ian Brodie dd 23.10.2000.

 

[viii] Zie gegevens op het internet adres http://yard.ccta.gov.uk/cwgc/register.nsf

 

[ix] Zie gegevens op het internetadres: http://www.international.model-news.com/gebaut/dhamos/dehavill.htm

 

[x] Een “tekoteko” is een houten beeld dat een belangrijke voorouder van de stam voorstelt.

 

[xi] De Maori’s waren de oorspronkelijke bewoners van Nieuw-Zeeland. Maori wordt gesproken door 100.000 tot 150.000 inwoners.

 

[xii] E-mail van Peter Elliot van 22.6.2000.

 

[xiii] Zie gegevens op het internetadres: http:/www.aviation-history.com/dehavilland/mosquito.html             n

 

Specifications:
De Havilland D.H.98 Mosquito N.F.XIX
Dimensions:
Wing span: 54 ft. 2 in. (16.5 m)
Length: 41 ft. 2 in. (12.54 m)
Height: 15 ft. 3 in. (4.64 m)
Weights:
Empty: 15,970 lb (7,243 kg)
Normal: 20,600 lb. (9,344 kg)
Max Gross: 21,750 lb. (9,865 kg)
Performance:
Maximum Speed: 378 mph (608 km/h) @ 13,200 ft. (4,023 m)
Cruise Speed: 295 mph (474 km/h) @ 20,000 ft. (6,096 m)
Service Ceiling: 28,000 ft. (8,534 m)
Range: 1,400 miles (2,253 km) (with 453 Imp. gal.)
1,905 miles (3,065 km) (with 616 Imp. gal.,
including two 50-gal. droptanks
Two Rolls-Royce Merlin 25 twelve-cylinder 60ø Vee liquid-cooled engines each providing 1,620 hp (1,208 kw) @ takeoff and
1,500 hp (1,118 kw) @ 9,500 ft. (2,895 m).
Armament:
Four 20-mm. British Hispano cannon

 

 

 

 

           

Soms zenden we een brief met nieuws over de kring of  andere zinvolle activiteiten.

Nieuwsbrief:  Lees hier Oude brieven

Vul je emailadres in
om onze nieuwsbrief te ontvangen!
AanmeldenAfmelden
Powered by YourMailinglistProvider.com

 

Google
 

                                                                             

www.deuzie.be © Overname uit de tekst zijn toegestaan mits vermelding van Auteur en tijdschrift. Info: <lucdebrant@gmail.com>